Pravidla Studentské chatové peer podpory
Platná ke dni 15. 11. 2023
Služba Studentské chatové peer podpory je určena všem studujícím Univerzity Karlovy (v bakalářském, magisterském i doktorském programu), jak v prezenčním, tak i v kombinovaném studiu. Dále jen “klienti”.
Službu poskytují studentští konzultující formou chatového online hovoru. Studentští konzultující procházejí pravidelným školením a dalším vzděláváním, službu poskytují samostatně bez přímého dozoru vedení služby. Dále jen “konzultující”.
Služba probíhá pod vedením aktuálního garanta*ky Peer programu, koordinátora*ky Peer programu a vedoucí*ho Centra Carolina. Dále jen “vedení služby”.
Služba Studentské chatové peer podpory (dále jen “služba”) se řídí následujícími pravidly.
1. Základní vymezení a technické náležitosti:
Maximální doba jednoho chatu je stanovena na 45 minut, poté bude chat s klientem ukončen.
Klienti se mohou na službu obracet opakovaně, nejvíce však 3krát za měsíc. Po rozhodnutí vedení služby může být klientovi*ce na určitou dobu omezen přístup ke službě, pokud bude podezření, že ji využívá nežádoucím způsobem.
Během chatu klienti nesmí opouštět stránku a chat, opuštění je považováno za ukončení chatu. Výjimkou jsou technické problémy.
Chatová konverzace bude archivována po dobu jednoho roku. Důvodem archivace je zlepšování poskytované služby, kontrola kvality a statistické údaje nutné k vykazování služby. Přístup k archivu má vedení služby.
2. Ochrana konzultujících a klientů:
Konzultující před začátkem chatu vždy ověří, že klient je studující*m Univerzity Karlovy.
Klienti a konzultující využívají chat anonymně. Pouze vedení služby má přístup k IP adresám klientů.
Konzultujícíjsou povinni zachovávat mlčenlivost o tom, co se dozvědí během chatu. Výjimku tvoří intervizní a supervizní setkání, kde jsou sdíleny anonymizované situace, dále komunikace s vedením služby a ohlašování závažných skutečností (viz níže).
Konzultující mají zákonem stanovenou povinnost ohlásit nebo překazit vybrané trestné činy (dle Trestního zákoníku, § 367 a § 368), pokud se o nich od klientů dozví.
Je zakázáno vyměňovat si během chatu kontaktní informace, jako je například telefonní číslo, emailová adresa, kontakty na sociální sítě apod.
Konzultující i klienti jsou povinni dodržovat během chatové komunikace pravidla slušného chování, vyvarovat se agrese a urážek nebo sexuálně nevhodného chování.
Konzultující má možnost odmítnout téma klienta, pokud se necítí kompetentní k řešení jeho zakázky nebo z osobních důvodů. V tomto případě odkáže konzultující klienta na jinou službu.
3. Vymezení témat a hranic služby:
Služba je určena k podpoře studujících během studia a k řešení obtíží, které jim mohou studium komplikovat. Možnými tématy jsou např.:
a. |
orientace v systému univerzity a v systému podpůrných služeb, |
b. |
konzultace týkající se efektivního učení, motivace ke studiu, prokrastinace apod., |
c. |
sociální izolace a pocity osamělosti, |
d. |
osobní problémy, které studujícím ztěžují studium. |
Služba není určena k řešení akutních stavů, jako jsou silné úzkostné ataky, sebepoškozující nebo sebevražedné tendence. Konzultující nemají kompetence tyto situace řešit a jsou povinni odkázat klienta s tímto tématem na profesionální krizové služby.
Služba není určena k poskytování dlouhodobé a kontinuální péče, k řešení zdravotních obtíží nebo k diagnostickým účelům.
4. Udržení kvality služby:
Konzultující jsou povinni účastnit se dalšího vzdělávání, které jim zajišťuje vedení služby a Centrum Carolina.
Konzultující jsou povinni účastnit se společných intervizních a supervizních setkání.
Konzultující jsou povinni hlásit garantovi*ce a koordinátorovi*ce Peer programu UK následující skutečnosti:
a. |
na službu se obrátí klient s akutním tématem jako je sebepoškozování nebo sebevražedné tendence; nebo klient, který může být nebezpečný sobě nebo svému okolí, |
b. |
konzultující se setká s nevhodným nebo obtěžujícím chováním (agresivní, sexualizované nebo vulgární projevy) |
c. |
konzultující odmítne téma klienta. |
5. Ukončování hovoru:
Chat bude ukončen, pokud dojde k naplnění maximální stanovené doby hovoru.
Chat bude ukončen, pokud klient*ka nebude dále reagovat více než 10 minut vkuse.
Chat bude ukončen, pokud má konzultující podezření, že je klient*ka pod vlivem návykových látek a není plně schopen se do hovoru zapojit.
Chat bude ukončen, pokud klient*ka nedodržuje pravidla služby.
Chat bude ukončen, pokud klient*ka vyžaduje službu, kterou studentská chatová podpora neposkytuje. Pokud to bude možné, bude odkázán na vhodnější službu.
Chat bude ukončen, pokud se konzultující necítí kompetentní k řešení tématu klienta*ky nebo z osobních důvodů na straně konzultujícího. Konzultující klienta odkáže na jinou službu.
Poskytovatelé a vedení služby si vyhrazují právo aktualizovat pravidla služby dle aktuálních podmínek a situace.
Centrum Carolina
UK Point
Univerzita Karlova
Celetná 13
116 36 Praha 1
Česká republika
Tel. (+420) 224 491 604
E-mail: centrumcarolina@cuni.cz
Tel. Digitalizační středisko - koordinátor Jan Král (+420) 224 491 581
E-mail: ,
Tel. Infodesk UK Point - studijní dotazy obecného charakteru: (+420) 224 491 850,