Příběh Lenky s SPU ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Jsem studentkou PedF UK se specifickými vzdělávacími potřebami. Od nástupu do první třídy diagnostikovanou dyslexii a dysortografii. Konkrétně v mém případě to obnáší pomalé tempo s větší námahou, kterou musím vyvinout při koncentraci na text. Dále problém s automatizac pravidel, což se projevuje v mém písemném projevu. A také pomalé tempo psaní. Samozřejmě, podmínky přijímacích zkoušek. U přijímacího řízení pro mě bylo podstatné, abych měla více psaní, což mi umožňuje pracovat více v klidu. S žádostí o prodloužení časového limitu jsem Měla jsem potvrzení z PPP, které bylo bez problému přijato. Byla jsem následně přijata dok bakalářské dvouobory se zaměřením na vzdělávání ZSV-D a ZSV-TV, na které jsem také nastoup mohla uplatňovat modifikace při studiu, musela jsem podstoupit funkční diagnostiku na kate nejedná o žádné hodnocení, zda si člověk „modifikaci“ zaslouží či nikoli. Jde spíše o milé student vysvětlí své potřeby a modifikace, které by mu ve studiu pomohly, a druhá strana z fakulta/univerzita studentovi nabídnout. Svou modifikaci jsem uplatňovala hlavně při písemných zkouškách, kdy jsem jednotlivé vyuču o prodloužení časového limitu. Je potřeba si uvědomit, že každý vyučující má mnoho student předpokládat, že budou automaticky vědět o studentech s SPU a jejich potřebách. Proto jsem takovou zkouškou za konkrétním vyučujícím přišla a požádala ho o prodloužení časového limi o to požádala e-mailem. S tímto svým požadavkem jsem nikdy neměla sebemenší problém a všic mi ochotně vycházeli vstříc. Další důležitý aspekt studia, bez kterého se studuje kompliko bezpochyby přátelské vztahy se spolužáky. I proto vřele doporučuji účast na seznamovacích na spolužáky veliké štěstí. S ohledem na to, že jsem si často nestíhala psát poznámky, pot pomoc spolužáků. A tehdy jsem začala využívat asistenta při studiu. Asistentkou se mi stal spolužačka, která si na přednáškách psala zápisy a následně je se mnou sdílela. Největší dřina jistě přišla při skládání státních závěrečných zkoušek a učení se na ně. Je vysilující, když učení musím věnovat mnohem více času než spolužáci. Zde se mi velice osvě vícesmyslové učení (přečíst, napsat, číst nahlas). A při psaní obou bakalářských prací mi pomáhala má asistentka, která mi obě práce gramaticky opravovala. Oba bakalářské obory jse dokončila. Nyní dokončuji navazující magisterské studium v oboru ZSV-D, během kterého jsem stejné asistence jako v bakalářském studiu. Centrum Carolina žákům poskytuje různé typy po jiné zapůjčuje potřebnou techniku (diktafon, tablet) a zprostředkovává nejrůznější kurzy p specifickými vzdělávacími potřebami, které vám při studiu mohou velice pomoci. Velice akti bylo Centrum v době distanční výuky, kdy studenty pravidelně kontaktovalo s nabídkami na z techniky, konání seminářů nejen v oblasti studia, ale i psychohygieny a dalšími. Závěrem bych chtěla říci, že mít znevýhodnění a nechat si pomoci není ostuda. Věřte, že i pomoc to bude vaše práce, která rozhodne. Studium na VŠ není rozhodně zadarmo a mnohokrát naprosto vyčerpaná, šla ze zkouškového rovnou do dalšího semestru, 3 roky neměla prázdniny to nechci vzdát. Ale nevzdala. Jsem moc vděčná za všechnu pomoc a vnitřní i vnější motivac pomohla dosáhnout toho, co jsem si celý život přála. Učit! Protože to má smysl.