Pravidla poskytování poradenských služeb ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Čl. 1 Úvodní ustanovení 1. Univerzita Karlova (dále jen „univerzita“) prostřednictvím Centra Carolina poskytuje sv zaměstnancům (dále také jako „klientům“) ve smyslu § 21 odst. 1 písm. d) zákona č. 111/199 pozdějších předpisů, o vysokých školách informační a poradenské služby. V případě volných mohou poradenství využívat také uchazeči o studium na univerzitě a čerství absolventi, o t konzultaci se svým nadřízeným pracovníkem koordinátor poraden. 2. Poradenské služby jsou klientům poskytovány bezplatně a řídí se pravidly uvedenými v to 3. Poradcem se pro účely tohoto opatření rozumí zaměstnanec univerzity vykonávající v prac nebo na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr poradenství v rámci poraden zařa Carolina, které je součástí UK Pointu Rektorátu univerzity. Čl. 2 Podmínky poskytování poradenství 1. Klient rezervací termínu poradenských služeb prostřednictvím aplikace či odesláním e-ma popis jeho problému či dotazu na zveřejněné e-mailové adresy poradců bere na vědomí podmín poradenství podle pravidel uvedených v tomto opatření. 2. Poradce poskytuje své služby podle svých nejlepších odborných schopností, svědomitě, be průtahů a zachovává mlčenlivost o záležitostech klientů. 3. S písemným souhlasem klienta mohou poradci konzultovat záležitosti klienta mezi sebou, kdy klient využívá různé služby od více poradců, za účelem optimalizace poskytovaných pora aniž by tím byl dotčen závazek mlčenlivosti. Bez souhlasu klienta mohou poradci anonymizov sdílet na intervizích a supervizích. Písemný souhlas klienta je uložen u koordinátora pora po ukončení poskytování služby klientovi. 4. Počet konzultací s jedním poradcem je omezen. Konkrétní počet si určuje sám poradce po klientem. 5. Klient je oprávněn konzultovat s poradci jak záležitosti související se studiem na univ záležitosti ryze soukromé s výjimkou uvedenou v čl. 7 odst. 1. 6. V případě, že je poradce zároveň vyučujícím na Univerzitě Karlově, nemohou studenti vyu poradenských služeb pro studijní konzultace. 7. Klient nemůže využívat stejný druh služby od více poradců souběžně. V případě, že koord zjistí, že klient využívá stejnou službu od více poradců, domluví se s klientem, u kterého služba ukončena a u kterého poradce bude případně pokračovat. Koordinátor může po konzulta pracovníkem rozhodnout i o ukončení poskytování služeb poradny dotyčnému klientovi. 8. Koordinátor poraden má přehled, kolik který klient využívá služeb. Pokud klient nadměrn kapacitu poradny Centra Carolina (zpravidla více než 30 konzultací ročně), může koordináto po konzultaci s nadřízeným pracovníkem a příslušnými poradci ukončit poskytování služeb po klientovi. Zásady práce s klienty Čl. 3 Profesionální odpovědnost 1. Poradce poskytuje rady všem klientům bez ohledu na jejich rasu, pohlaví, sexuální orien světonázorovou orientaci či politickou příslušnost, sociální status apod. Poradce dbá na d Etického kodexu univerzity. 2. Poradce při jednání s klientem postupuje podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, s ohl klienta a v jeho zájmu. 3. V případě střetu zájmů poradce upozorní klienta na tuto možnost a odkáže jej na jiného nebo jinou organizaci, kde toto nebezpečí nehrozí. Čl. 4 Respekt 1. Poradce bere v úvahu postoje a názory klienta a respektuje právo klienta vyjádřit jeho názory, postoje a rozhodnutí. 2. Poradce respektuje právo klienta odmítnout nabízenou službu nebo odstoupit od ní bez uv 3. Poradce neznevažuje lidskou důstojnost klienta v žádné, ani emocionálně vypjaté situaci Čl. 5 Diskrétnost 1. Poradce je vázán povinností mlčenlivosti o všech skutečnostech klientů, které získal př praxe. 2. Poradce je vázán povinností mlčenlivosti o klientech, a to i po ukončení spolupráce s p pracovního poměru v ní. 3. Poradce vede záznamy o klientech, poskytovaných službách a uchovává tuto dokumentaci po ochraně osobních údajů . 4. Poradce je povinen vyžádat si souhlas klienta s přítomností další osoby, která se účast supervize, při individuálním či skupinovém poradenství. Čl. 6 Odbornost 1. Poradce má pro svou pracovní pozici příslušné vzdělání. 2. Poradce si průběžně prohlubuje a zvyšuje svou kvalifikaci, aby zlepšil výkonnost a efek 3. Poradce realizuje jen takovou poradenskou činnost, která je v souladu s jeho kompetence zkušenostmi a dovednostmi. Poradenství Čl. 7 Právní poradna 1. Právní poradna pomáhá klientovi zorientovat se jak v právních předpisech týkajících se univerzitě, tak v osobních záležitostech. Právní poradnu nelze využívat pro konzultaci otá soukromého podnikání klienta. 2. Právní poradna neposkytuje právní služby ve smyslu zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, pozdějších předpisů. V případě, že klient řeší komplikovaný problém, který přesahuje rámec bude poradcem odkázán na profesionální služby advokátů či notářů. Čl. 8 Psychologická poradna 1. Psychologická poradna poskytuje psychologické poradenství, jehož cílem je překonání akt náročných až velmi zatěžujících situací a seberozvoj klienta. Psychologické poradenství ne prostředek. 2. Psychologická poradna není klinickým pracovištěm. Neposkytuje soustavnou terapii psychi komplexní psychologickou diagnostiku, krizovou intervenci ani farmakoterapii. 3. Pokud klient přichází se zakázkou, která vyžaduje službu, kterou poradny neposkytují, n profesní schopnosti poradce, doporučí poradce klientovi jiná pracoviště/odborné pracovníky obrátit. Čl. 9 Přihlášení se na termín schůzky s poradcem K přihlašování do poradenských služeb slouží aplikace dostupná na webových stránkách porad Carolina. V případě, že v aplikaci nejsou vypsané volné termíny, může klient oslovit e-mai vybraného poradce; ten si v případě volné kapacity může s klientem domluvit termín mimo ap Čl. 10 Odmítnutí a ukončení poradenství ze strany poradce 1. Poradce je oprávněn odmítnout poskytnutí služby klientovi, pokud: a) by se tím dostal do rozporu se svými pracovněprávními závazky vůči univerzitě, b) by tím porušil právní předpisy regulující výkon jeho povolání, c) se cítí být ve střetu zájmů, d) má z jakéhokoli jiného důvodu za to, že není schopen poskytnout klientovi nezaujaté pro podle svých nejlepších schopností, e) jsou vyčerpány jeho kapacitní možnosti, f) klient bez omluvy dvakrát nedorazil na domluvenou schůzku, g) je klient pod vlivem alkoholu, drog, jiných návykových látek nebo se projevuje agresivn 2. Poradce je oprávněn poskytování poradenství kdykoli ukončit, dojde-li k narušení vzájem poradcem a klientem. Čl. 11 Podání zpětné vazby klientem a ukončení poradenství ze strany klienta 1. Klient může dát zpětnou vazbu, případně stížnost na poradenství koordinátorovi poraden Centra Carolina; aktuální kontakty jsou uvedeny na webových stránkách Centra Carolina. Se vazbou bude zacházeno diskrétně a tak, aby nedošlo k poškození klienta. Vyřizovány jsou po stížnosti, a to do 30 dnů od jejich doručení. S anonymním oznámením je nakládáno pouze jak 2. Klient může ukončit využívání služby bez udání důvodu. Pravidla nabyla účinnosti dne 15. prosince 2021 viz Opatření kvestora č. 5/2021 zde: https UK-148-version1-opatreni_rektora_5_21.pdf [ URL "http://cuni.cz/UK-148-version1-opatreni_r