Více o koučování najdete zde ****************************************************************************************** * Komu je nabídka určena? ****************************************************************************************** Studentům bakalářských, magisterských, doktorských programů, post-doktorandům i zaměstnanc základní seznámení s tímto přístupem pořádá Informační, poradenské a sociální centrum opak semináře. ****************************************************************************************** * Co můžete očekávat? ****************************************************************************************** Koučování v Centru Carolina probíhá formou individuálních konzultací, průměrná délka konzu až hodina. Koučink na UK je možné navštívit vícekrát. Některá témata se dají uspokojivě zvládnout během jednoho sezení, často však jde o dlouhod schůzka s koučem je pouze prvním zaměřením pozornosti na možná velmi komplexní téma. Pak může být třeba věnovat práci na tématu a jednotlivých dílčích cílích více času, někdy přehodnotit některé skutečnosti v souladu s realitou, vývojem, novými informacemi... V literatuře se uvádí, že průměrný počet individuálních sezení koučinku je 3–6. Je ideální, pokud při koučování neprobíhá pouze řešení konkrétního tématu, ale klient se u postupy, které může pro sebe využít i v jiných situacích. Z dlouhodobého hlediska koučink přístup, neschematické zacházení s realitou a respekt k individualitě druhých, i té vlastn Cíl, situaci, projekt, na kterém chce pracovat, si student volí sám, podle svých potřeb. M hotovým cílem, ale vymezení cíle může být i podstatnou částí procesu koučování. Koučování většinou probíhá formou rozhovoru s využitím specifických otázek. Důležitými cha vztahu mezi klientem a koučem jsou důvěra, respekt a rovnocennost. ****************************************************************************************** * Co dělá kouč? ****************************************************************************************** • naslouchá, • klade otázky, • většinou neposkytuje obecně platné rady ani „instantní“ řešení, • zajímá se o to, jak věc vidíte právě vy, • podporuje vás v pečlivé formulaci a stanovení parametrů vašeho cíle, tak, aby mohl cíl d jako „referenční bod“, • podporuje vás v podrobném zmapování současné situace, • nehledá za vás řešení, která budou fungovat právě pro vás, ale pomáhá vám je najít tím, a podporuje vás v důkladném prozkoumání nejrůznějších aspektů vaší cesty ke zvolenému cí • podporuje vaši aktivitu a tvořivost, například v hledání možností, jak se dostat ke zvol zvládat obtížnou situaci, jak být efektivnější..., • podporuje vás v hledání nástrojů a zdrojů, které mohou sloužit jako opory i v obtížné re kdy budete sami na cestě za svým cílem, • poskytuje zpětnou vazbu, • reflektuje, • někdy může k uvedeným účelům použít specifické vhodné „techniky“. ****************************************************************************************** * Témata koučování ****************************************************************************************** Podle našich zkušeností studenti často přicházejí s tématy jako např.: • využití času obecně, • efektivita, případně neefektivita a jak se s ní vypořádat, • efektivita využití času určeného konkrétně k samostatnému studiu, • volba priorit a orientace v čase, plánování odpočinku, • odkládání povinností, • tendence „nabrat si“ tolik věcí najednou, že se je pak nedaří zvládat, • koordinace práce a studia, případně zájmových aktivit a studia nebo všeho dohromady, • zvládání situací souvisejících se studiem více oborů současně, • rozvržení závěrečné přípravy ke státnicím, nebo práce na DP, • plánování zahraniční cesty nebo studia v zahraničí a rozvržení všech nutných kroků, • návrat ze zahraničního pobytu a potřeba se znovu adaptovat na „domácí“ podmínky, • zvládnutí situace na počátku studia po přestěhování z domova do Prahy, • zklamání ze studia, zvažování smyslu studia, • jak dál po neúspěchu u zkoušky a předčasném ukončení studia, • rozhodování mezi pokračováním ve studiu v navazujícím stupni nebo přechodem do praxe, • práce zaměřená na výdělek versus práce, „která mi dává smysl“ a jak ji hledat, • zkusit si popovídat s někým o své situaci a cílech způsobem, který ještě nikdy nezkoušel • příprava na důležitou zkoušku nebo prezentaci, • zkusit si, co to je koučink, • a další individuální témata. ****************************************************************************************** * Příklady výsledků ****************************************************************************************** • dodělala jsem VŠ, mám titul, • dopsal jsem konečně tu DP, • jsem na škole v zahraničí, • no, můj školitel vlastně říkal, že na sebe musím upozorňovat, tak snad to není „blbý“ se • myslela jsem, že jen chaoticky tápu, ale uvědomila jsem si, že vlastně mám vybraných pár se chci zkusit přihlásit a že mi to dává smysl, • uvědomil jsem si, že to takhle půjde všechno skloubit, dá se to zvládnout, • „tohle“ musím zatím vypustit a soustředit se na dopsání práce, je to jen na tři měsíce, obětovat, • takhle, když o těch věcech nahlas mluvím, najednou mě napadá, jak by to šlo řešit, • teď vidím, že jsem na „tohle“ úplně zapomněl, měl jsem asi přijít dřív, • teď je jasné, že jako první krok musím udělat…, • teď vidím, že se toho snažím dělat opravdu hodně, možná by bylo dobré něco vypustit • musím si naplánovat odpočinek, • no, moje příprava asi není standardní, ale vlastně když mi to tak dobře funguje, můžu to • vidíte, dneska jdu včas, • uklidnila jsem se, • dodalo mi to energii, • asi je v pořádku, že když jsem na VŠ, musím té práci věnovat víc času; a neznamená to, ž když to nejde tak rychle jako na SŠ, • rozhodnout se musím sám, • vlastně jsem ještě nikdy neměla příležitost se takhle do hloubky zamyslet, • uvědomění reality, • chodím na zkoušky, trému mám, ale zvládám to, • brouzdání po Internetu a Facebook si dám za odměnu. (jde o příklady odpovědí studentů využívajících službu v anketě, kterou jsme dělali mezi ú na UK) Před časem vyšel o koučinku na UK článek v časopise I-Forum [ URL "https://iforum.cuni.cz/ IFORUM-12568.html"] . ****************************************************************************************** * Knihy o koučování ****************************************************************************************** W. Timothy Gallwey: Vnitřní hra tenisu (The Inner Game of Tennis), mezinárodní bestseller vyšel v roce 1974, představuje průlomové principy a metody učení se tenisu, které byly pot problematiku dosahování vysoké výkonnosti (zlepšování výkonu) ve světě byznysu, zdravotnic v dalších sportovních disciplínách. W. Timothy Gallwey: Inner Game pro manažery (The Inner Game of Work) W. Timothy Gallwey: Inner Game pro golfisty (The Inner Game of Golf) W. Timothy Gallwey: Zvládněte stres metodou Inner Game! (The Inner Game of Stress) John Whitmore: Koučování Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Metoda transpersonálního Radvan Bahbouh: Pohádka o ztracené krajině Proč využíváme jen malou část našich schopností ovládnout zákonitosti, kterými se řídí kolísání naší energie, výkonnosti a spokojenosti? T se zabývá psychologie koučování, která je v této knize představena nejdůležitějšími poznat navazujícími cvičeními. Cesta za nalezením vlastního potenciálu a větší spokojenosti je zá pohádkou, v níž můžeme znovu objevit nejen tyto poznatky, ale i sebe samotné. Irma Bohoňková: Sám sobě koučem. Jak může koučovací přístup, nástroje a techniky využívat svém každodenním životě? Knížka obsahuje mnoho koučovacích otázek a dalších technik, a tak testů, které jsou určeny k zamyšlení se nad sebou a k lepšímu sebepoznání.